Opptak til konkurranseavdeling

Informasjon om opptak til konkurranseavdeling – 2017

Nesodden IF Gym og Turn holder opptak til konkurranseparti for turn jenter onsdag 7.juni kl. 16.00-18.00 i Nesoddhallen. Tidene kan bli endret ut ifra antall påmeldte.

Dette er et tilbud for jenter mellom 6 og 12 år, født 2005-2010. 

Les nøye informasjonen under – dette er viktig å vite FØR du melder på ditt barn til ferdighetstesten. Det er like viktig at denne informasjonen blir formidlet til ditt barn i forkant. Informasjon om hvordan melde på ditt barn til opptak finnes nederst på siden.

Generell informasjon om treninger i konkurranseavdeling

  • Gymnastene skal trene 3 dager i uken (mandag 3t, onsdag 3,5t, fredag 1t) Totalt: 7,5 timer/uken. Det kan bli flere treningstimer til høsten.
  • Treningsøktens innhold består av: Oppvarming, bevegelighetstrening, styrketrening og grunntrening i apparatene hopp, skranke, bom og matte hovedsakelig. En gang i blant vil de kunne få ha airfloor og trampett. Hovedtrener og hjelpetrenere er opptatt av stil, utstråling og riktig teknikk på dette partiet.
  • Vi har planlagt med 4 trenere for dette partiet som ledes av partiets hovedtrener.
  • Kan du ikke komme på trening MÅ du gi beskjed til hovedtrener konkurranseparti i forveien.
  • Treningsavgift pr. halvår kr 4000 for sesongen 2016/2017. Dette vil kunne endre seg for sesongen 2017/2018.
  • Konkurransedrakt, treningsdrakt og klubbdress må kjøpes, pris ca. 3000kr.
  • Utstyr gymnasten MÅ HA med til HVER TRENING
    – Joggesko (til bruk innendørs)
    – Sportsteip
    – Annet kan komme i tillegg
  • Gymnastene oppfordres til å delta på konkurranser når dette blir arrangert. Påmelding til konkurranser koster ca. kr 300 pr. gang.
  • Samlinger kommer i tillegg.

 

Generell kjøreregler for gymnaster

  • Gjelder alle utøvere som trener i Nesoddhallen
  • Ingen går over den gule streken i hallen før trenerne sier ifra.
  • Alle møter i tide i hallen med oppsatt hår og riktig treningsklær, opplagt til treningsstart.
  • Pass på at håret er satt opp slik at det ikke kommer i veien for ansiktet.
  • Oppstilling før og etter trening (treneren forteller hva barna skal gjennom i løpet av økta).
  • Alle skal ha med drikkeflaske med vann på trening den skal stå i garderoben.
  • Vi løper ikke over matter og løpebaner uten å se oss for.
  • Vi følger med på instruksjonene som trenerne gir.
  • Vi gjør vårt beste på trening og utfører øvelser med en positiv innstilling.
  • Vi støtter og tar vare på hverandre.
  • Vi behandler våre med-gymnaster på samme måte som vi selv ønsker å bli behandlet.

Hva forventes av gymnastene på konkurranseavdeling

  • Møte tidsnok til trening: opplagte og klare med riktig treningsklær og oppsatt hår.
  • Forventes at man deltar på alle treninger med mindre man er syk, bortreist, osv. Vi blir ikke hjemme fra trening grunnet fint vær ute.
  • Vi har oppstilling før og etter trening.
  • Fokus: Når vi går inn i hallen så skal fokuset være på hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal gjøre det.
  • Hvordan endrer jeg de feilene jeg har fått beskjed om å gjøre annerledes? Aldri tenk hva du gjør feil, men hva du skal gjøre. Vet du ikke hva du skal endre på, så spør trenerne. Jobb med elementet i hodet hjemme også. Se gjerne på video av utøvere for å forstå elementet bedre.
  • Det er ikke nødvendig med drikkepause oftere enn ved apparat-bytte
  • Si i fra til trener når man går på do, ikke bare gå
  • Alle konkurransegymnaster stiller med turndrakt OG tights/shorts på hver trening!
  • Snacks som kjeks, sjokolade og godteri skal ikke medbringes i hallen
  • Er man skadet så skal trener ha beskjed om dette. Er man skadet er det likevel mye annet som kan forbedres og som kan gjøre veien tilbake lettere. Det er viktig å bruke disse periodene til å bygge bedre grunnlag, ingen grunn til å bli hjemme!

Konkurranseperioden

  • 1 mnd. før konkurransen starter vi med å øve/lage øvelser for gymnastene
  • Alle øvelser som kjøres skal være kun iført rød konkurransedrakt
  • 1 uke før konkurransen dømmes man i alle apparater
  • Merk! Hvis gymnasten har fravær på trening i de 2 siste ukene i forkant av en konkurranse, kan gymnasten bli nektet deltagelse grunnet sikkerhet og manglende forberedelser.

 

Avreise til samlinger/konkurranser

  • Ta med næringsrik matpakke og drikke
  • Møt opp 15 min før oppvarmingen starter og stå klar til oppstilling med ansvarlig trener
  • Bagger, drikkeflasker og utstyr skal medbringes til oppstilling og ikke oppbevares på tribunen
  • Bekledning: klubbdress, konkurransedrakt, hvite sokker, og håret pent satt opp
  • Alle konkurransegymnaster skal oppholde seg på arenaen under hele konkurransen
  • Under konkurransen skal man til enhver tid være konsentrert og forberedt til sin tur
  • Man støtter og backer opp lagkamerater
  • Å være motiverte og ha en positiv holdning til enhver tid
  • Skulle man gjøre en dårlig prestasjon, legger man episoden bak seg og fokuserer på neste oppgave/apparat

 

Ferdighetstest – fysiske elementer

Bevegelighetstest

  • Herrespagat
  • Dame venstre
  • Dame høyre
  • Vinkle i skuldre i bro

Fysisk test

  1. Stillestående lengde hopp
  2. stillestående høyde hopp
  3. Løpe 25 meter
  4. Opptrekk i skranke (overgrep)
  5. Tauklatring (antall grep)
  6. Beinløft i ribbe (strake/kropperte ben)
  7. Vipp-sitt med strake ben

Basisferdigheter

  1. Forover rulle
  2. Bakover rulle
  3. Hodestående/håndstående
  4. Hjul
  5. Bakover bro / forover bro

 

Påmelding til ferdighetstest

Hvis ditt barn har lyst til å ta testen – etter at både foreldre og barn har gjennomgått informasjonen som står her – skal påmeldingen med utøverens fulle navn og fødselsdato sendes til hovedtrener i konkurranseavdelingen, Linda Borge-Skar, på epost: lindaborgeskar@outlook.com innen 5.juni 2017.

 

Mvh

Styret i Nesodden IF  Gym og Turn

 

(sist oppdatert 29.05.2017 / AIN)

Comments are closed.